Káva – nejlepší přítel, nebo zabiják?

01.10.2021

Také si nedovedete představit svůj život bez lahodné kávy? Důležitou otázkou ale je, kolik šálků si můžeme denně dopřát bez rizika.


Pití kávy má své klady i zápory. Velice často se vedou debaty o tom, zda je zdravá, nebo ne, a kolik jí denně můžeme vypít. Asi nejjednodušší radou je, že bychom se měly řídit selským rozumem podle hesla všeho s mírou. Obecně platí, že pro zdravé osoby jsou dva až čtyři šálky kávy bezpečné. Negativní vliv však má dlouhodobé pití kávy ve velkých dávkách.

Kofein povzbudí i omladí

Hlavní a nezpochybnitelnou výhodou kávy jsou její povzbuzující účinky na organismus. Tedy její hlavní složky: kofeinu. Zjistilo se také, že káva obsahuje i řadu antioxidantů a dalších zdraví prospěšných látek, jejichž vliv na zdraví se stále zkoumá. Předpokládá se, že konzumace kávy snižuje mj. riziko vzniku diabetu 2. typu, dále jaterních onemocnění nebo Parkinsonovy choroby. Každý milovník tohoto lahodného voňavého nápoje vám navíc potvrdí, že pouhý šálek "nakopne" výkonnost, zlepšuje náladu i schopnost soustředění.

O benefitech kofeinu, který dokáže prokrvit a zrychlit mikrocirkulaci, vědí i výrobci kosmetiky. Pokud už jste si kupovaly krém proti celulitidě, možná jste si všimly, že často obsahuje právě kofein, stejně jako mnohé přípravky na omlazení pleti. Můžete vyzkoušet třeba Zpevňující tělové mléko s kofeinem, jehož složení pomáhá stimulovat tvorbu kolagenu a elastinu pro efekt hladké a vypnuté pokožky.

Dobrý sluha, ale zlý pán

Vedle kladných účinků kofeinu je ale třeba zmínit i účinky méně příznivé. Kofein může vyvolávat úzkosti. Jeho nadměrná konzumace vede často k nervozitě, úzkosti, zrychlenému bušení srdce, a dokonce může zhoršit panické ataky. Kávě by se měli také vyhýbat lidé s vysokým krevním tlakem, resp. pít ji mohou, ale jen ve velmi omezeném množství. Protože kofein je stimulant, je třeba držet ho na uzdě. Pokud se to s ním přehání, i zdraví lidé mohou mít problémy s usínáním a s kvalitou spánku. A kdo by stál o opuchlé oči a pandí kruhy? Při potížích s nespavostí by se měl poslední šálek kávy vypít ve 14 hodin odpoledne.

Čím nahradit kávu

Kofeinu by se měly také vyhýbat těhotné ženy. Pokud vám ale káva chybí, poohlédněte se po alternativách, které vám její chuť i přednosti připomenou, přitom ale nezatíží organismus. Náhražky kávy dnes seženete v mnoha podobách, a tak si můžete vybrat tu, která vám bude chutnat nejlépe. Můžete si dopřát třeba čekankovou kávu, jejíž předností je nulový obsah kofeinu i podstatně kratší doba pražení zrn ve srovnání se zrny kávovníku. Vynikající je v kombinaci se sójovým mlékem. Výborná je také špaldová káva.

Všeho s mírou

Nadměrné pití kávy ovlivňuje také stav naší pokožky. Přemíra kofeinu může totiž způsobit dlouhodobý stres a tělo pak neustále vyplavuje stresové hormony. Důsledkem je pak větší tvorba kožního mazu, který ucpává póry, a pleť se pak potýká se záněty a akné.

Ke kávě patří voda

Jistě také víte, že kofein odvodňuje. Ke každé kávě proto patří i sklenice vody. Ostatně, tu vám automaticky přinesou v každé dobré kavárně. Myslete na to a dávejte si ke kávě vodu i doma. Jinak vaše pleť zapláče - bude vysušená, bude se v ní tvořit více vrásek a ty stávající se prohloubí. Pořádnou dávku hydratace jí můžete dopřát i zvenčí. Hydratační tělový krém s olivovým olejem hydratuje pokožku do hloubky a chrání ji před škodlivými vlivy okolního prostředí.